Friday, December 6, 2013

Chapter 9: Perkampungan Malaysia di Robinvale

Masa gua sampai ke tempat penginapan dalam ladang di Robinvale, hari dah hampir gelap. Pekerja-pekerja ladang semua dah balik ke tempat penginapan masing-masing.

Dekat sini ada beberapa lokasi penginapan... Ada yang tinggal dalam “Caravan”, ada yang tinggal dalam “Cabin” & ada yang tinggal dalam Rumah. Gua..? Gua pilih untuk tinggal dalam “Cabin”.

Ternyata apa yang ada dalam kepala otak gua sebelum ni jauh tersasar dari reality yang ada depan mata gua sekarang. Sebelum datang gua terbayangkan kehidupan dekat sini bersama Mat-Mat Saleh, cakap omputih bersepai-sepai bla bla bla blab la...

Tempat gua tinggal semuanya ada 2 Cabin dengan 8 bilik. 1 bilik dikongsi 4 orang. Jadi dengan gua sekarang semuanya ada 32 orang Warganegara Malaysia. Hahaha...

Kelantan, Kedah, Penang, Perak, Johor, Perlis, Penang, Melaka – Melayu, Cina & India semua cukup. 1Malaysia. Phui... Ada 3 pasangan suami isteri, 2 melayu & 1 india. Dalam masa singkat dah mesra macam 1 keluarga besar di perantauan.

Yang pastinya, semua datang sini untuk cari rezeki.

Dekat sini, orang keluar masuk dah jadi perkara biasa... Ada yang x tahan dengan kerja, pagi kerja, esok balik atau keluar dari sini, ada yang dapat cerita-cerita bagus sebelum sampai tapi bila dah sampai, realitinya x sama, tak sempat pergi kerja, angkat beg terus blah.

Banyak ragam dekat sini. Hampir 2 minggu gua dekat sini, gua rasa macam gua dah pusing 1Malaysia walapun gua berada di Perantauan. Mana taknya, macam-macam karenah manusia dekat sini.

Yang bagusnya, dekat sini... Masalah bangsa atau agama tak de. India, Cina, Melayu semua bergaul macam 1 keluarga. Kalau ada masalah, pakat-pakat selesaikan.

2-3 hari awal gua dekat sini, gua seronok dengar cerita-cerita sahabat-sahabat baru. Ada Bekas Pegawai Bank, ada Bekas Contractor Kelas A, ada Bekas Pakar IT di Cyberjaya & Putrajaya, ada Bekas Pemandu Teksi, ada Bekas Kru Filem, ada Bekas Best Student di Pusat Pengajian Tinggi di luar Negara Malaysia, ada Bekas Pelajar Universiti Al-Azhar... Boleh cakap, kebanyakan yang datang sini bukan calang-calang orang di Malaysia...

Sebab datang cari rezeki dekat sini..?

“Habis belajar 2 tahun saya dok menganggur bang, hutang PTPTN ada dekat RM60k, apply kerja pakai sijil yang ada tak pernah dapat, yang dapat pun gaji diorang bayar murah sangat bang, nak bayar PTPTN pun tak lepas...”

“Abang tak tahan dok Malaysia dik... Kos Sara Hidup tak sepadan dengan gaji... Dekat Malaysia abang kerja macam babi, tapi bila dapat gaji, nak beli makanan babi pun tak mampu dik...”

Tu antara luahan Perantau dari Malaysia di Negara Kanggaroo...

Gua terpaksa bersetuju dengan kata-kata Bekas Pegawai Bank berbangsa India tadi...


Bersambung...

No comments: