Tuesday, December 24, 2013

Racun 4: Kerja 4 Hari - AUD458 (RM1,344)


Hari ni gua terima gaji gua untuk kerja-kerja “covering”... Kerja paling pada pandangan gua dalam Industri Ladang Anggur... Rujuk Artikel gua bertajuk “Hijrah 2: Hari Pertama Covering” (http://welcome2dhell.blogspot.com.au/2013/12/hijrah-2-hari-pertama-covering.html).

Untuk kerja-kerja covering selama 4 hari, gua terima bayaran sebanyak AUD458. Convert duit Malaysia – RM1,346.00. Gua puas hati dengan hasil titik peluh gua & gua rasa bayaran yang gua terima sangat-sangat berbaloi dengan tenaga & titik peluh yang gua keluarkan.

Hilang sakit badan gua sebaik saja gua terima gaji gua. Alhamdulillah... Syukur kepada Allah atas rezeki yang dikurniakan-Nya.

Hari pertama buat covering, gaji dikira lump-sump... Se-ekar, kami dibayar sebanyak AUD170... Hari pertama kami bantai buat covering atas Ladang seluas 9 ekar. Jadi kami terima bayaran sebanyak AUD1,530.00 & dibahagi 12 (12 orang dalam team kami)... Jadi setiap seorang dari kami terima bayaran sebanyak AUD127.50 (RM374.90).

Hari kedua buat covering kami sempat buat untuk 6 ekar sahaja sebab cuaca terlalu panas (41’ celcius). Jadi setiap kami Cuma terima bayaran sebanyak AUD85 sahaja (RM250.00).

Hari ketiga, kami buat aduan pada kontraktor sebab x puas hati dengan kerja beberapa orang dalam team kami yang kami kira “lembab”, rasa tak adil, buat kerja lembab tapi terima bayaran sama banyak dengan kami yang lanyak kerja macam orang gila... Jadi untuk hari ketiga, kontraktor setuju untuk bayar kami secara kontrak. 1 pokok kami dibayar sebanyak 22sen.

Setiap dari kami cari partner masing-masing... setiap team Cuma ada 2 orang sahaja... Setiap team akan lanyak sebanyak mungkin row untuk dapat duit lebih... Gua dengan partner gua “Superman” berjaya buat rekod peribadi & kalahkan team lain... Kami bantai buat 1045 batang pokok untuk hari ketiga... Jadi kami terima bayaran sebanyak AUD229.9 & dibahagi 2... Total setiap sorang dari kami dapat AUD114.95 (RM338.00).

Selebihnya AUD129.75 gua dapat untuk hari keempat gua buat covering...

Lumayan beb... Alhamdulillah syukur kepada Allah...


Bersambung...

No comments: